fredag 4 april 2008

Våra älskade ungar!

De senaste dagarna har jag misskött mitt jobb, väldigt lite nya varor har lagts ut på nätet, personalen har fått slita extra pga mig...
Tyvärr har vi tvingats in i Projekt Barnomsorgen i Trelleborgs kommun igen. I höstas körde vi världens race; jag kom ner en dag vid 12.30 tiden på Victors avdelning och upptäcker till min fasa att det endast finns 1 fröken på 26 (!) barn. Det visade sig att det var så, schemalagt, 1 timme varje dag...!!!!
Vi hade då de senaste 3 månaderna försökt föra en dialog med rektorn ang personaltätheten som vi började ana var under all kritik. Vi fick undanglidande svar och märkliga procentsatser som inte sa oss någonting. Efter min upptäkt tog vi kontakt med Skolverket och Skolinspektionen i Lund och beskrev situationen och bad desperat om hjälp. Vi fick rådet att gå vidare upp i organisationen, förbi rektorn. Sagt och gjort, vi mailade all vår korrespondens till rektorn och informerade honom om vad vi skulle göra. Gissa om detta hade effekt!!! På bara några timmar utökades personalstyrkan med ytterligare 20.5 h/vecka vilket gjorde tillvaron för barnen mer dräglig istället för ren förvaring.

Vi körde dock racet vidare; tillsammans med en annan förälder drog vi igång en undersökning av samtliga 27 förskoleavdelningar i kommun hur personaltätheten såg ut. Det var inget lätt arbete då många rektorer inte ville (läs vågade) lämna ut infon hur det såg ut. Till slut fick vi ihop det ändå, mailade samtliga kommunfullmäkteledamöter och när skolbudgeten för 2008 skulle klubbas i november mötte många föräldrar från det nätverk som vi också drog igång under tiden. Mötet blev inte färdigt den kvällen, det fick ajourneras till lördag förmiddag för att få klubbat igenom punkterna.

I och med detta avtog vårt engagemang dels p g a det blivt bättre för Victor dels för att jag var mitt uppe i min absoluta högsäsong, och sen dess fortsatt med det läget. Vårt egna egoistiska mål var uppnått; mer personal till vår son.

I onsdags blev jag kontaktad av Sydnytt; de vill ha med Anders i ett inslag igår, torsdag, då siffrorna från Skolverket skulle komma ang personaltätheten i förskolorna. Jag anade då att siffrorna för Trelleborg inte var ett dugg bra...!!

Till saken hör att det implementerades ett projekt i kommun för tre år sedan som kallas för Spjutspetsskolan - från mitten till toppen var målet med detta. Detta projekt har slukat så otroligt mycket pengar och gissa på vems bekostnad; jo våra barns. Projektet skulle vara kostnadsneutralt, dvs inga extra pengar skulle skjutas till. Vem sparar man på då, jo våra barn som får mindre fröknar!!!

Igår när jag lämnade Victor efter besök hos hans allergidoktor så finner jag 2 fröknar på 23 barn. I och för sig mycket bättre än 1 fröken på 26. Gissa om jag var förbannad??!! Hade ett samtal med rektorn i onsdags och allt var sååå positivt och siffrorna var sååå mycket bättre etc etc och jag, mitt dumma nöt, köpte detta och avstyrde Sydnytt och den negativa vinkling de vill göra. Jag ringde direkt upp rektorn och det var tur att han inte svarade, istället fick han ett mail som hette duga!!!

Så, kontentan av denna långa historia, är att vi nu åter är i full gång men på en lite annan nivå - vårt mål är nu att avsätta skolledningen i Trelleborgs kommun. Låter som Mission Impossible men med 2 st mäkta irriterade Colstrups är inget bra läge för motståndaren. En av vårt filosofier är, och har alltid varit: Klaga inte om du inte är beredd att göra något åt det!!

Just det, glömde nämna att Trelleborg är sämst i Skåne län och bland de 5 sämsta i landet på det här med personaltätheten. Det skulle vara "från mitten till toppen". Vi har dock döpt om det "från mitten till botten"....

Vill du läsa mer kan du gå in på bloggen om detta; foraldranatverket.se

Detta var något heeelt annat än inredning men i och med att det upptar så mycket av vår tid så kände jag att jag vill dela med mig även av detta. Hoppas du inte misstycker...!!

Kram Therese
ps kan inte lägga in bilder ikväll, lägger därför våra älskade gryn på bild i raden till höger ds.

7 kommentarer:

MrsC sa...

Go Colstrup! :) Det är sanslöst va' me' skit man kan gräva fram i den skånska myllan...
xx Annelie

A home far away sa...

Det är verkligen helt sjukt o personalen sliter ju hund för att få allt att gå ihop, bra att du tog tag i detta!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Visst är det för jävligt att man behandlar barnen så!

Stackars barn och stackars personal ska man kanske säga. Vi har kört något liknande här i Norrköpings kommun, men i det fallet gällde det skolan och skolbarnomsorgen som var under all kritik...

Kämpa vidare!

Annica

Jennys Vita Villervalla sa...

Ja du, vad säger man? Skrämmande...
Tur att du vågade engagera dig och att det finns människor med civilkurage!
Våra barn är ju det bästa vi har!
Mina har lämnat dagis och fritidsvärlden (13,15 och 23 år är de.)
Sonen och hans klasskamrater skulle ut på PRAO för ett tag sen. Var det någon av ungdomarna som behövde göra några utlägg i samband med lunch under PRAON så betalande skolan ut hela 17 kr om dagen i ersättning. 17kr?! Var kan man äta lunch för den ynka summan? Jo, i skolan naturligtvis. Det är tydligen vad man satsar på våra barn och vad ungarnas lunch får lov att kosta. Skamligt skulle jag vilja säga! Håller tummarna för er och era barns rätt att få må bra där de vistas under dagarna!!

Kram
Jenny

Solsjö - Under en vind sa...

Gokväll!! Vet precis din frustration, men från andra sidan! Jag är ju en personal på ett fritidshem! Då jag kom in som praktikant -94 arbetade 6 personal med 29 barn, alla arbetade dock inte heltid! Idag är vi på samma fritids 6 personal (endast 1 arbetar heltid!!) på drygt 50 barn!! Det skärs hela tiden och det gör en så frustrerad....Ibland önskar jag att man inte var kommunanställd! Trivs med mitt arbete men inte med alla neddragning....

Hoppas att din helg varit toppen! Så goa dina barn ser ut! Kul att få se dem! Här har det idag bara regnat, men igår var det en strålande vårdag!
Ha en skön söndagskväll, kram!

Minna Mercke Schmidt sa...

Heja Frida!!!!!!!

Anonym sa...

Vad skulle våra barn göra om inga engagerade föräldrar fanns!!! Stor stor eloge för att ni orkar och vågar kämpa. Här uppe i Stockholm är det nästan lika illa och vi har valt privat barnomsorg. En dagmamma som får barnomsorgspeng från kommunen men tillsammans med föräldrarna gemensamt beslutar var pengarna skall gå. Funkar utmärkt. Fortsätt kämpa!

Kramar

Anna i Bromma